Search

Kritische succesfactoren voor een geslaagd project

Iedereen die een tijdje meedraait in de wereld van projectmanagement weet dat succesvolle projecten dun gezaaid zijn. Binnen budget, tijd en kwaliteit is het bekende rijtje. Met enig gegoochel komen veel projectmanagers en bedrijven nog een heel eind dat ze wel zonder budgetverhoging, vertraging in tijd of verlies van kwaliteit een project hebben opgeleverd. Als je dan doorvraagt zijn er altijd wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij dat succes. Wat reken je namelijk mee met je budget? Welke planning hanteer je? En wat is kwaliteit? Vaak denkt de opdrachtgever/klant daar anders over als de opdrachtnemer/leverancier.

Projecten naar tevredenheid voor alle betrokken partijen uitvoeren is gewoon lastig. De wereld was bij het uitbrengen van de offerte of het maken van het projectplan nu éénmaal anders dan tijdens de realisatie. En opdrachtgevers zijn ook altijd niet te beroerd om nieuwe wensen te uiten. In zo’n dynamische wereld is het zaak om alle belangen te respecteren en daar de goede keuzes in te maken.

Waarom het ene project wel slaagt en het andere niet komt met enige regelmaat terug in resultaten van onderzoeken. Op basis van mijn eigen ervaring als projectmanager heb ik eerder blogs geschreven over succesfactoren die naar mijn mening essentieel zijn. Zie deze blog voor de inleiding en deze blogs (goede mensen; maken van keuzes, klant centraal) voor de uitwerking van de eerste drie belangrijke factoren.

Zelf maak ik tegenwoordig graag gebruik van de rapportages van de Standish Group. Zij brengen elke 3 jaar een update uit van hun bevindingen in het CHAOS report. Dit rapport is gebaseerd op geclassificeerde data van zo’n 120.000 wereldwijd uitgevoerde (softwareontwikkeling)projecten. Voor onze training ‘Project en team in balans’ maken we daar gebruik van. Hierbij is onze insteek dat je met zo’n bewezen onderzoek cruciale winst kunt boeken voor het verbeteren van de projectprestaties van je bedrijf. Waarom dat zo is, wat je dan moet doen en hoe je dat aanpakt komt in de genoemde training aan de orde.

Deel dit bericht
LinkedIn
X
Email
Meer lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *