Tips voor agile teams zonder gedoe

Maak je dat ook wel eens mee: je hebt duidelijke afspraken gemaakt in je team en toch worden ze niet nagekomen. We zeggen ja en doen nee. Het zou zomaar kunnen zijn dat je een paar signalen hebt gemist bij het bespreken en maken van de afspraken. Daarom 4 tips:

  1. Ga niet uit van ‘wie zwijgt, stemt toe’. Dat is op korte termijn lekker makkelijk en je schiet lekker op, maar op de iets langere termijn kan het nogal eens tot gedoe en vertraging leiden. Als je iemand niet hebt gehoord, vraag hem dan expliciet naar zijn mening, standpunt, gevoel bij het onderwerp.
  2. Let op non verbaal gedrag. Een groot deel van onze communicatie is non-verbaal (ca 70%), zoals bijvoorbeeld zuchten, rollende ogen, opgetrokken wenkbrauwen, een lachje terwijl er eigenlijk niets te lachen valt, een veelbetekenende blik naar een collega en dergelijke. Misschien betekent het niets, maar vragen kan geen kwaad.
  3. Let op vertragende tactieken als ‘ik weet het nog niet’, ‘moeten we daar niet eerst toestemming voor hebben van ……’, ‘dat hebben we al eens geprobeerd’, en dergelijke.
  4. En als dan toch blijkt dat afspraken niet zijn nagekomen, roep mensen niet op het matje, maar begin eerst eens een paar vragen te stellen. Bijvoorbeeld wat jij hebt gemist aan signalen waardoor je collega zich anders gedroeg.

Als het nog niet zo vanzelfsprekend is dat er aandacht is in je team voor dit soort interventies, vraag dan eens iemand die hier in thuis is en geen onderdeel is van het team om jullie hierbij te helpen.

Deel dit bericht
LinkedIn
X
Email
Meer lezen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *